חברה קדישא

"לכל זמן ועת לכל חפץ מתחת לשמים, עת ללדת ועת למות … עת רקוד ועת ספוד" (קהלת ג').

 

חייו של האדם מסתיימים בפרידה מן העולם ומאהוביו ואוהביו. מתוך המקרא וממסורת אבותינו, סבל הירושה, אנו למדים על מנהגי האבלות שמטרתם לסייע לאדם להיפרד מאהוביו ולהמשיך בחייו.

להלן מקצת מהפסוקים הקשורים לאבלות המצויים בתורה:

  1. אברהם אבינו ע"ה התאבל על שרה אשתו, ככתוב: "וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא אַבְרָהָם   לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ:" (בראשית כג, 2)
  2. יוסף אבינו עשה אבל ליעקב אבינו ע"ה, ככתוב: "וַיַּעַשׂ לְאָבִיו אֵבֶל שִׁבְעַת יָמִים:" (בראשית נ, 10).
  3. בני ישראל בכו את מות אהרון הכהן, ככתוב: "וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל:" (במדבר כ, 29).
  4. בני ישראל בכו את מות משה רבנו ע"ה, ככתוב: "וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב שְׁלֹשִׁים יוֹם; וַיִּתְּמוּ יְמֵי בְכִי אֵבֶל מֹשֶׁה:" (דברים לד, 8).

חווית הפרידה מאדם אהוב בדרך כלל קשה למשפחה האבלה והמסגרת של המסורת מעניקה תחושת יציבות ומשמעות לחיים ובמקביל לסייע למשפחה האבלה לשוב אט-אט אל שגרת החיים.

היהדות הקראית רואה במערכת דיני האבלות מסגרת מסורתית חשובה. חכמי היהדות הקראית וקהילותינו יעמדו לצדכם, בחפץ לב, בשעות המורכבות של הפרידה מאדם אהוב.

החברה קדישא ובתי העלמין שלנו

ליהדות הקראית בישראל יש חברת קדישא "חסד של אמת" האמונה על שלוש בתי העלמין הקראיים, ועל שש חלקות קראיות בבתי עלמין עירוניים. 

  • בית העלמין העתיק בירושלים.
  • בית העלמין במושב מצליח.
  • בית העלמין במושב רנן.
  • חלקת הקראים בבית העלמין הישן ברמלה
  • חלקת הקראים בבית העלמין החדש ברמלה
  • חלקת הקראים בבית העלמין באשדוד
  • חלקת הקראים בית העלמין באופקים.
  • חלקת הקראים בבית העלמין הישן בבאר שבע
  • חלקת הקראים בבית העלמין החדש בבאר שבע

הקבורה מתבצעת לפי מנהגנו, לטיפול בכל ענייני הקבורה במקרה המוות ח"ו.

רבני היהדות הקראית וחזניה יערכו את טקס הלוויה בבתי העלמין ויסייעו לכם בחפץ לב, בכל מידע או סיוע שתדרשו לו ברגעים המורכבים והרגישים של פרדה מאהוביכם. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לטובת:

  • קבלת מידע ויעוץ על מנהגי האבלות וניחום האבלים ושאלות הנוגעות למותו של יקירכם.
  • קבלת מידע על אפשרויות לקבורה ברחבי הארץ.
  • תיאום עריכת טקסי לוויה ואזכרה על ידי רבני וחזני היהדות הקראית בבית העלמיין, בבית האבלים או בקהילה.
  • ליווי וסעד רוחני.

מה עושים בהיוודע דבר הפטירה?

בהיוודע דבר הפטירה, חייב האדם להפסיק מיד את עבודתו השוטפת ולעשות את הפעולות והסידורים הדרושים להבאת המת למנוחת עולמים בהקדם האפשרי.

יש לדווח מיד על המקרה למשרדי הקהילה:

  • באשדוד, בקריית גת ובסביבה: 08-8532655 (מזכירות קהילת אשדוד), או 052-4236448 (מר יוסף אלגזר).
  • ברמלה, במצליח ובשאר הארץ: 08-9249104 (מזכירות המועצה העליונה) 054-5550443  (מר בנימין אלגזר).

יש לדאוג לקבל תעודת פטירה בשלושה עותקים חתומים ע"י רופא, ולפנות ללשכת הבריאות האזורית לקבלת רשיון-קבורה וזאת עם הגשת תעודת-הפטירה בצירוף תעודת-הזהות של הנפטר. (אם הנפטר נפטר בבית חולים נותנים שם רישיון קבורה מיד).

עם קבלת רשיון-הקבורה יש לפנות למשרדי העדה לקביעת מועד הלוויה. שירותי הקבורה ניתנים בחינם, וכוללים העברת הנפטר לבית העלמין (אם נפטר בקרבת מקום, לפי כללי המוסד לביטוח לאומי); רחיצה, תכריכים וקבורה; ניהול הלוויה וצידוק הדין ע"י הרב או החזן.

ניתן לרכוש חלקת קבר בחיים ע"פ תעריף משרד הדתות (ראו בהמשך). עלויות הקמת המצבה חלות על המשפחה.

הלוויה ומנהגי האבלות

מסע הלוויה

חברת הקבורה מבצעת את שירותי הקבורה מביאה את המת מבית החולים, ברכב מיוחד, אל מקום רחצת המת ולאחר מכן אל מקום תחילת מסע ההלוויה. מסע הלוויה יוצא מפתחו של בית העלמין או מביתו של הנפטר.

להורדת ספר צידוק הדין, הכולל את נוסח טקס הלוויה – לחצו כאן.

בית העלמין

כדי לשמור על דיני הטהרה ולהימנע מהיטמאות למת שלא לצורך, את נשיאת "מיטת" המת מבצעים רק מתנדבי ועובדי החברה קדישא, ועל המשתתפים בטקס להימנע ממגע עם המת. כמו כן חל איסור על כניסה לכל מתחם מקורה בבית העלמין בו נמצא המת, מחמת טומאת האהילה.

טקס הקריעה

טקס הקריעה הוא מנהג מסורתי לפיו קורעים האבלים קרע בבגדם, כביטוי לכאב העמוק שנוצר בנפשם עקב אובדן יקירם. ואכן, נהגו אבלים לקרוע קריעה בבגדם בעצמם, ברגע שראו או שמעו את דבר הפטירה (ולא על ידי אחר). גם במקרא אנו מוצאים ביטוי למנהג זה:  "וַיִּקְרַע יַעֲקֹב שִׂמְלֹתָיו, וַיָּשֶׂם שַׂק בְּמָתְנָיו; וַיִּתְאַבֵּל עַל-בְּנוֹ, יָמִים רַבִּים" (בראשית, ל"ז, 34).

קבורת המת

כאשר מגיע מסע הלוויה מבית הלוויות אל הקבר, מסתדרים האנשים מסביב לקבר הפתוח. לפי המנהג, תיקבר הגופה לבדה, בלא אביזרים וחפצים למעט טלית הנפטר. לאחר הכנסת הגוף אל הקבר מתרחשת סתימת הגולל. הקברן מכסה את הקבר במעט עפר ואומר:


"וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָוֹן וְלֹא יַשְׁחִית וְהִרְבָּה לְהָשִׁיב אַפּוֹ וְלֹא יָעִיר כָּל חֲמָתוֹ" לאחר שנטמן המת וכוסה הקבר נוהגים לומר פסוק "סוֹף דָּבָר, הַכֹּל נִשְׁמָע: אֶת-הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת-מִצְו‍ֹתָיו שְׁמוֹרכִּי-זֶה כָּל-הָאָדָם"(קוהלת יב 13).

זמן האבלות

זמן האבלות נמשך במסורת היהודית שנה שלמה (12 חודש) ומחולק לארבע תקופות. בכל תקופה נוהגים מנהגי אבלות שונים.

התקופה הראשונה היא תקופת האנינות, פרק הזמן שבין הפטירה לבין הקבורה.

לאחר הקבורה מתחילה תקופת השבעה – שלושה ימי בכי וארבעה ימי אבל.

השבעה היא גם חלק מ 'השלושים', החודש הראשון לאובדן, שהוא גם חודש האבל הראשון בשנת האבל.

בתום שנת האבל נהוג לציין יום זיכרון פעם בשנה, בתאריך העברי של יום הפטירה.
מנהגי האבלות משתנים מתקופת אבלות אחת לשנייה. ככל שמתרחקים ממועד הפטירה כך הולכים מנהגי האבלות ופוחתים. תפקידם של המנהגים לסייע לאבלים למצוא איזון בין הרצון והצורך להתאבל, לבין הצורך להתמודד עם הכאב ולשוב לחיים, צורך שהמסורת היהודית מייחסת לו חשיבות יתרה. מנהגי האבלות מציעים כיצד לנהוג בשעה של אובדן, בשעה של כאב ושל חוסר אונים.

השבעה

גם מנהגי האבלות מקורם במקרא: "וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ" (בראשית כ"ג, 2). מנהגי בכי הספד התקבעו כבר אז. כך גם מנהג השבעה: "וַיַּעַל יוֹסֵף, לִקְבֹּר אֶת-אָבִיו… וַיָּבֹאוּ עַד-גֹּרֶן הָאָטָד, אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, וַיִּסְפְּדוּ-שָׁם, מִסְפֵּד גָּדוֹל וְכָבֵד מְאֹד; וַיַּעַשׂ לְאָבִיו אֵבֶל, שִׁבְעַת יָמִים." (בראשית, נ'. 7 – 10). בתום הקבורה מתכנסים האבלים בבית בו ישהו במהלך השבעה (על פי רוב, בית הנפטר). ימי האבל הראשונים נמשכים כשבוע ימים, כאבלו של יוסף על יעקב אבינו.

מנהג השבעה ביהדות מבוסס על ההנחה כי אל לאבלים להישאר לבד עם אבלם אלא לשהות בחוג משפחתם וידידיהם.על ניחום אבלים נאמר"טוֹב לָלֶכֶת אֶל בֵּית אֵבֶל מִלֶּכֶת אֶל בֵּית מִשְׁתֶּה" (קהלת ז', 2).המסורת היהודית מניחה כי בתום השבוע, כאשר ייוותרו האבלים לבדם, יהיה להם קל יותר להתמודד עם האובדן ע"י חזרה לשגרת החיים.

את שבעת ימי האבל מתחילים לספור מן הקבורה. על פי המנהג העברי, מונים את הימים משקיעת השמש ועד שקיעת השמש ביום המחרת, על כן אף אם נותרו דקות ספורות של אור יום לאחר טקס הקבורה – ייחשב יום הלוויה כיום הראשון של השבעה. השבעה מסתיימת ביום השביעי שלאחר הקבורה. במסורת היהודית חל איסור מלאכה ויציאה מן הבית במהלך ימי השבעה. איסורים נוספים החלים על האבלים בתקופה זו כוללים איסור רחיצת הגוף ואיסור החלפת הבגדים וכיבוסם (מלבד במקרים המחוייבים לפי דיני הטומאה והטהרה), הימנעות מתספורת מגילוח, מקובל כי אבלים מקפידים לשבת על מושבים נמוכים או על הארץ.

תפילה וכוס תנחומים בבית האבל

כדי לאפשר לאבלים להתפלל, נהוג כי האבלים מתפללים בביתם ואליהם מצטרפים בני הקהילה לתפילת אבלות בבית. טרם השקיעה, בשעות אחר הצהרים מתכנסת המשפחה לקריאת פרקי תהילים. לנוסח התפילה  מוספים את מזמור תהילים פרק ו' "ה',אַל-בְּאַפְּךָ תוֹכִיחֵנִי; וְאַל-בַּחֲמָתְךָ תְיַסְּרֵנִי", ופסוקים נוספים מאיוב י' 9 , איוב ז' 7, שמואל א ב' 6, תהילים ל 4, כמו כן קוראים את קדושות ימי אבלות.

נהוג שגם המתפללים בבית הכנסת מגיעים לבית האבל לקריאת כוס תנחומים כל ערב מימי השבעה.

תום השבעה

בתום שבעת ימי האבל נוהגים להתקלח ולהחליף את בגדי האבלות, ולקיים אזכרה לחתימת השבעה (שלא בבית הקברות).

השלושים

חלק ממנהגי האבלות ממשיכים לתוך השלושים, וחלק מהם נפסקים בתום השבעה. במהלך כל השלושים ימים שלאחר הקבורה נוהגים שלא להסתפר, לא להתגלח ולא ללבוש בגדים חדשים. נהוג גם שלא להשתתף בשמחות ובחתונות (יש המשתתפים בחופה ובטקס, אך לא במסיבה), ולא ללכת למקומות בידור לא לשמוע מוסיקה, להאזין לרדיו ולצפות בטלוויזיה. במשך ימי השלושים מגיעים האבלים לבית הכנסת לתפילה ולקריאת זכר לנפטר/ת.

גילוי מצבה

בתום שלושים יום מן הקבורה מגיעה המשפחה לקבר הנפטר, כדי לגלות את מקום המצבה על הקבר. בשלושים, נהוג לערוך על הקבר טקס הכולל אמירת פסוקי תהלים, וקריאת זכר.

בתום השלושים תמה תקופת האבל על מרבית קרובי המשפחה, למעט אבל על הורים שנמשך שנה שלמה.

שנה (שנים-עשר חודש)

בתום השנה מיום הפטירה לפי לוח השנה העברי, עולים לקבר לעריכת טקס קצר. מנהגי האבלות מסתיימים בתום שנים עשר חודשים, מן הפטירה והקבורה.

אזכרה שנתית

בכל שנה לאחר הפטירה, בתאריך העברי של יום הפטירה נוהגים בני משפחת הנפטר להעלות את זכר הנפטר באזכרה שנתית. נוהגים להגיע אחר הצהריים, לפני התפילה לבית הכנסת לקריאת פרקי תהילים של אותו היום בשבוע. ולאחר התפילה עורכים סעודה, עם דבר תורה וציון מעשי הנפטר.

עלויות הקבורה

ע"פ החוק במדינת ישראל כל תושב ישראלי זכות להיקבר ללא כל תשלום במקום מגוריו בישראל, ואין זה משנה אם הוא נפטר בחו"ל או נפטר בישראל.

הוצאות יום הקבורה משולמות על-ידי המוסד לביטוח לאומי לחברות הקבורה, ונקראות דמי קבורה. דמי הקבורה נועדו לכסות את מלוא הוצאות יום הקבורה, הכוללות: רחיצת המת, תכריכים פשוטים, כריית הקבר, בניית דפנות הקבר, כיסוי הקבר ושילוט, הובלת המת ועריכת טקס הלוויה.

הקמת מצבה אינה כלולה בדמי הקבורה, ועליה נדרשת המשפחה לשלם מכספהּ.

החברה קדישא רשאית על פי דין לגבות תשלום עבור קבורת הנפטר כאשר בני משפחת הנפטר מעוניינים לקבור אותו שלא במקום מגוריו: במידה ולאחר מות הנפטר מבקשת משפחתו לקברו במקום אחר, קבורתו תהיה כרוכה בתשלום של עד 120% ממחיר חלקת קבר בחיים (ראה להלן) בבית העלמין בו משפחתו מבקשת לקברו.

חברת קבורה רשאית לגבות תשלומים נוספים עבור קבורה במקרים הבאים:

  1. כאשר נגרמו לחברה הוצאות מיוחדות עקב העברת הנפטר ממקום הנמצא מחוץ לתחום טיפולה של החברה והבאתו לקבורה בבית העלמין שבטיפולה של החברה.
  2. כאשר קיימת סטייה או הפסקה בדרך ממקום צאת הלוויה לבית העלמין, לפי דרישה מפורשת של המשפחה, לשם הספד המת או מתן כבוד אחרון לנפטר בדרך אחרת.
  3. עבור אספקת תכריכים, שאינם תכריכים פשוטים.

רכישת חלקת קבר בחיים

אברהם אבינו רכש חלקת קבר לקבורת אשתו שרה מאת עפרון החיתי בארבע מאות שקל. אדם רשאי לרכוש בחייו חלקת קבר עבור עצמו, בן זוגו או הורהו. אדם לא יכול לרכוש חלקת קבר ולמכור אותה לאחר.

החוק בישראל קובע כי אדם המבקש להבטיח לעצמו חלקת קבר בעודו בחיים נדרש לרכוש את החלקה. מחירי חלקות הקבר בחיים קבועים בחוק, והם משתנים ממקום למקום ומתעדכנים מדי שנה.

תעריפים והנחות לרכישת חלקת קבר בחיים – תשפ"א:

אשדוד – 5,709 ש"ח

רמלה – 7,366 ש"ח

ירושלים – 14,369 ש"ח

 

• תושב יהודי שהוא בן זוג של נפטר, המבקש לרכוש חלקת קבר בחיים סמוכה לבן זוגו, הקבור בבית העלמין, ישלם עד 80% מתעריף הקבוע בחוק.

• תושב יהודי המבקש לרכוש חלקת קבר בחייו, שלא ביישוב מגוריו, ישלם עד 120% מהתעריף הקבוע בחוק.

• תושב יהודי, שאינו תושב ירושלים ומבקש לרכוש בירושלים חלקת קבר בחייו, ישלם עד 130% מהתעריף הקבוע בחוק. 

 

 אנו מאחלים לכם אריכות ימים עם בריאות שלמה.

Call Now Button דילוג לתוכן
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.